...SIŁA I PIĘKNO MUZYKI TKWIĄ W JEJ RÓŻNORODNOŚCI
..::OPIS::..
Diabolical Masquerade to solowy projekt Blakkheima z Katatonii. Powołał go do życia w 1993 roku, a pierwszy album „Ravendusk In My Heart” ukazał się w 1996. Jest to solidna dawka melodyjnego, ale też ostrego i intensywnego black metalu. Czuć tutaj wściekłość i bezkompromisowość, co odróżnia go od nawet pierwotnych poczynań jego macierzystego zespołu.
Mimo klawiszy i plastyczności gitar, przekaz jest więc cięty i elektryzujący. Riffy smagają niczym pejcz, a wokal jest bardzo wrzaskliwy i gardłowy. Tym bardziej więc trzeba docenić, że Blackheim umiał to poukładać w tak fascynującą harmonię. Cała płyta jest pełną niespodzianek podróżą w ciemny, magiczny świat. Nie uświadczymy tu przebojów, ale co i rusz napotykamy na jakiś powalający motyw, fantastyczny fragment prowadzony przez płynące gitary lub dominujący wokal. Oba te elementy się uzupełniają i są znakomite. Tak się drzeć zachowując melodykę i śpiewność tekstu to trzeba umieć. No i trzeba umieć odpowiednio to skomponować. Nawet te szybkie i nawalające gradem momenty mają swój muzyczny urok. Sprawdźcie choćby początek miażdżącego, zróżnicowanego i total zajebistego "The Sphere In Blackheim's Castle" albo „Blackheim’s Forest Kept The Season Forever”. Ten drugi też co to jest za numer. Tyle się w nim dzieje i przez cały czas trzyma w napięciu. Ale to tylko przykłady i nie powinienem tu nic wyróżniać. Poszczególne utwory to tylko kolejne epizody tej wędrówki przez te szkarłatno-czarne krajobrazy. Jest w tym taki tajemniczy urok, jakaś mroczna, lecz pełna wdzięku poezja oraz podniosła epickość budowana przez podkłady klawiszowe, teksty mówione i lżejsze zwolnienia. Diabolical Masquerade emanuje niesamowitą energią, ale też bogactwem form, treści i mistyczną otoczką. Dużo tu też dodatkowych smaczków jak heavy metalowe gitary w „Blackheim’s Hunt For Nocturnal Grace” i wokale w „Under The Banner Of Sentiel”. Te drugie autorstwa Dana Swanö z Edge Of Sanity, Pan-Thy-Monium i miliona innych kapel. Jest też krótki numer akustyczny „Beyond The Spirituals Moon”.
Patrząc na tytuły utworów można wywnioskować, że Blackheim stworzył płytę o sobie. Sam stał się bohaterem jakiejś złowrogiej intrygi, ale jakiej, tego niestety nie przytoczę. Okładka do kasety Mystic Production nie zawiera bowiem tekstów. Tak wiem, że można przeczytać w internecie, ale ja tego nie robię. Piszę o tym co zostało wydane. Po liryki można więc sięgnąć we własnym zakresie, a ja zachęcam do odkrycia muzyki. Doskonała, zatarta kurzem płyta, z duchem starych czasów.
Wujas
https://www.youtube.com/watch?v=VMYZ-ouPFRM
Dark debut album of atmospheric black metal from Katatonia’s Blackheim.
“A work of considerable depth and power” – Metal Archives
Diabolical Masquerade was the solo-project launched by Katatonia mastermind Anders Blackheim Nyström.
Ravendusk In My Heart was originally released in 1996 and stands as a startling debut of fantastic imagery, shaped by accomplished atmospherics mixed with cold black metal, bringing to mind the early works of Emperor, all brought to life with deeply imaginative tales of fantasy from Blackheim’s realm.
The album was recorded at Unisound Studio in September 1995. It was produced by Dan Swano & Blackheim, and mixed by Dan Swano (familiar for his work with Opeth, Dissection, Marduk, etc)
This debut album was the start of a long and successful career for Blackheim with Diabolical Masquerade. It certainly stirred great excitement within me for what was to come on subsequent albums. I’ve always enjoyed one-man projects greatly, as it’s always interesting to see the uniform influence of one person with singular ideas for each instrument. There is never conflict of composition, and often the musical result is organic and tight. Blackheim is no different, showing immense talent on “Ravendusk…” and proving his worth as a black metal composer, with some help from Dan Swano.
This album looks great on paper, being a debut from a one-man side project of Katatonia. I harbored great expectations for Diabolical Masquerade, and for “Ravendusk in my Heart” in particular, I was sure Blackheim would show his steel by writing some good music. He did not disappoint. This is an ice-cold chunk of black metal, showcasing much versatility in songwriting. Although it is a blueprint for all we know black metal to be, this album is very unique, and distinctive in its own style. Nothing else sounds like Diabolical Masquerade, which is quite an achievement considering the vast amount of BM artists out there.
“Ravendusk in my Heart” shows much experimentation. Clearly Blackheim was still crafting the sound of Diabolical Masquerade, still building on what would become DM as we know it today. That makes for a very curious listening experience here. All the songs are different, both in structure and in general feel. There is even a short instrumental interlude with melodic clean guitarwork. The songs never feel formulaic, each one is an idea all on its own, not merely a continuation or a filler.
The standout component of the excellent songwriting is the guitars, coldly channeling black metal elements from the immortal tremolo riff to clean, atmospheric interludes. At times, the guitar work is fast and aggressive, but mostly it leans in favor of atmospheric BM. The slower riffs are the memorable ones here, with decent melodies dark enough to feel at home with the cold production. The distortion is thin, and the cleans are rich and warm, distinctly black metal. However, Blackheim incorporated death, thrash and even doom metal elements when writing the guitars on “Ravendusk…”. The drums sound very thin and cold, somewhat distant from the other instruments. The drums weren’t written to stand out here, typical blastbeats and double-times drive most of the album.
The only instrument that really stands out is the guitaring, but this isn’t an album made to impress with musical prowess. All the instruments blend together instead of standing out, this album is all about atmosphere. It is very dark, and yet paradoxically melodic at times, rising and falling incessantly. The album never drags or becomes monotonous, the constant change of the innovative composition keeps you listening compulsively. This is, however, a very unique atmospheric album in terms of mood. The album as a whole feels very desolate, very solitary. I find myself enjoying “Ravendusk…” most when listening alone. The atmosphere is somewhat depressing at times, and without attentive listening, much of the depth is lost. The experience is different in solitude, for you are most receptive when you are alone, picking up all the nuances adding to the personal feel of the album, as Blackheim intended.
This is an album meant to be a private experience, just as creating it was for Blackheim. This is possibly Diabolical Masquerade’s best album, with diversity in all songs and incredible mood. A definite black metal classic that’s sure to rack up a formidable play count in your collection. “Ravendusk in my Heart” is fantastic.
XuL Excelsi
..::TRACK-LIST::..
1. The Castle Of Blackheim 07:15
2. Blackheim`s Quest To Bring Back The Stolen Autumn 06:18
3. Beyond The Spiritual Moon 00:57
4. The Sphere In Blackheim`s Shrine 03:33
5. Under The Banner Of The Sentinel ['Heavy Metal' Vocals] - Dan Swanö
03:15
6. Blackheim`s Forest Kept The Seasons Forever 06:10
7. The Darkblue Seajourneys Of The Sentinel 05:03
8. Blackheim`s Hunt For Nocturnal Grace 07:47
9. Ravendusk In My Heart 02:08
..::OBSADA::..
Electric Guitar, Acoustic Guitar, Bass, Drum Programming, Keyboards, Effects, Vocals – Blackheim
Illustration [Diabolical Masquerade Logo] - Blackheim
Drum Programming - Dan Swanö
https://www.youtube.com/watch?v=tVPvAFUt4WU
SEED 15:00-22:00.
POLECAM!!!
|