Best-Torrents.com




Discord
Muzyka / Jazz
LIGHT COORPORATION - 64:38 RADIO FULL LIV(F)E (2016) [WMA] [FALLEN ANGEL]


Dodał: xdktkmhc
Data dodania:
2022-02-20 13:22:30
Rozmiar: 363.07 MB
Ostat. aktualizacja:
2024-08-01 16:08:08
Seedów: 1
Peerów: 0


Komentarze: 0

...SIŁA I PIĘKNO MUZYKI TKWIĄ W JEJ RÓŻNORODNOŚCI...


To już piąty album tej niezwykle intrygującej formacji prowadzonej przez gitarzystę Mariusza Sobańskiego. Czemu tak pochlebnie wypowiadam się już na wstępie mojej analizy? Choćby dlatego, że na wieść o każdym nowym projekcie tej grupy mam zawsze bardzo żywe wspomnienia z wcześniejszą twórczością, która nigdy mnie jeszcze nie zawiodła. Projekt, którego się nie zapomina. Projekt, do którego jeśli nawet przez brak czasu się nie wraca to w pamięci pozostaje na zawsze, a retrospekcja nowego rozdziału twórczości przynosi niezapomnianą radość.

Tym razem, zespół postanowił spróbować swoich sił w rejestracji materiału na żywo, który nagrany został w studiu Polskiego Radia w Poznaniu imienia Krzysztofa Komedy – ojca chrzestnego polskiego jazzu i jej awangardy. Koncert sam w sobie nie byłby może nadzwyczajny, gdyby nie fakt, że zarejestrowane zostały podczas niego mocno rozimprowizowane rozwinięcia znanych wcześniej kompozycji, w których udzielają się bardzo żywiołowo wszyscy uczestnicy tego muzycznego wydarzenia. To fakt bardzo kluczowy, bo ile oryginalne kompozycje z poszczególnych wydawnictw dyrygowane są pod twardą ręką lidera, to ostatni album jest potwierdzeniem, że pozostali członkowie grupy nie są w tym projekcie z przypadku. Niemniej jednak warto nadmienić, że grupa została zdecydowanie uszczuplona, co nie znaczy, że straciła na swoim instrumentalnym bogactwie. Niespodziewany dodatek w postaci eklektycznego wibrafonu zdecydowanie zmienił oblicze wielu z prezentowanych utworów dodając mu mniej zawadiackiego wizerunku i przynosząc nieco bardziej klasyczne brzmienie (Tokyo Streets Symphony). Nie brakuje tu nawet partii skrzypiec, które swoją płynnością dodawały poprzednim produkcjom elokwentnego anturażu.

Album o tyle istotny, że potwierdza mocny zwrot ku muzyce wyzwolonej od matematycznych aranżacji, które jednak trzeba przyznać nigdy nie wydawały się w tym projekcie sztywne. Koncert sam w sobie jednak potwierdził jak dużą rolę w kwestii tego projektu ma znaczenie swobody kompozycyjnej struktury. Co najciekawsze, muzyka mimo dość złożonych motywów w sercu improwizacji nie gubi swojego oblicza i nie błądzi w kierunku, który rozmydlałby myśl przewodnią kompozycji (Test of Personality). Muzyczne improwizacje mają to do siebie, że mimo technicznej rozrzutności tracą emocjonalny kontakt z motywem przewodnim. Przy Light Coorporation trudno uwierzyć, że dynamika z jaką płyną kompozycje nie jest uprzednio rozplanowana. Z pewnością zaplanowane zostało jednak oddanie hołdu Krzysztofowi Komedzie nawiązując do jego kompozycji Ballad For Bernt z filmu „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego (Le Voyage Au Coeur De Reves).

Na większą część zagranych kompozycji przypadają te z „Rare Dialect” (2011). Trzeba przyznać, że oniryczna atmosfera „64:38 Radio Full Liv(f)e” świetnie wyzwoliła z tych utworów subtelną rolę eksperymentalizmów, które jednak w przeciwieństwie do oryginałów wydawać by się mogło, że zdecydowanie bardziej spoufalają się z samą harmonią dźwięku i rzadko odskakują w rejony muzycznej atonalności. Nie znaczy to jednak, że gubią się w homogenicznej interpretacji linii melodycznych. Bynajmniej, detaliczne dociągnięcia poszczególnych instrumentów barwnie prezentuje odrębne odcienie brzmienia i ekspresji często zachaczającej o fusionowe inspiracje (Cocoon, Maestro X). Doskonale zinterpretowana została tu dramaturgia kompozycji, które wyzwalają z siebie niebywałe emocje (Invisible World). Tekstura samego brzmienia jest jednocześnie bardzo klarowna i zdecydowana w dominacji poszczególnych instrumentów mimo dość oszczędnego podejścia do rozwoju struktury poszczególnych kompozycji. Muzyka przez wzgląd na szerokie improwizacje nie została tu jednak zbita ze swojej konkretności aranżacji, chociaż przez fakt odpowiednio zorganizowanej przestrzeni i naturalności brzmienia nie zabiła swojej impresjonistycznej konwencji, która skłania słuchacza do indywidualnych interpretacji (Hipotypoza). Mariusz Sobański po raz kolejny potwierdził artystyczny kuraż wymowy swojego projektu przedstawiając, właściwie dobrze znane nam kompozycje, z których wyszarpnięta została – można rzec – całkowicie inna eskpresja. Psychodelia została tu okryta szlifem melodycznej sublimacji, a improwizacja zakwestionowała swoje oblicze niesubordynowaych dźwięków, które nie mają większego znaczenia wobec reszty repertuaru. Utrzymany został balans artystycznej wypowiedzi, który nie łatwo osiągnąć, zwłaszcza podczas występu na żywo. Chyba już to napominałem, ale powtórzę. Light Coorporation to w tym momencie jedna z najbardziej niekonwencjonalnych oraz inspirujących formacji jakie istnieją na rynku. Mam wrażenie, że w ich przypadku nie jest nawet możliwe strącić wciąż wyżej postawioną poprzeczkę. Może być tylko lepiej!

Konrad Puławski

This is the fifth album by the excellent Polish ensemble Light Coorporation, led by guitarist Mariusz Sobański. This lineup of the ensemble features also saxophonist Paweł Rogoża, vibraphonist Mariusz Gregorowicz, bassist Krzysztof Waśkiewicz and drummer Miłosz Krauz. The album was recorded live in the Polish Radio studio in Poznan, which is named Krzysztof Komeda Studio after the Godfather of Polish Jazz, who made his early recordings there. The ensemble performs seven original compositions, all composed by the leader.

The music presents reworked versions of compositions that previously appeared on the ensemble's first and third albums and completely improvised pieces credited to all five members of the ensemble. This album definitely marks a shift towards improvised music, taking the ensemble further away from their initial Progressive Rock and Fusion image. This constant chameleonic ability to change the musical approach has been one of the greatest assets of Light Coorporation since their inception.

Although instrumentally limited only to five instruments, the ensemble creates wide and diverse sound structures. The addition of the vibraphone (Gregorowicz is the only new member of the ensemble who did not appear on any of the previous albums) changed the overall sound significantly, bringing it even closer to traditional Jazz sound. I have no idea if Sobański was influenced by the presence of the vibraphonist Jerzy Milian as a member of the early Komeda combos, when he decided to add vibraphone to this new lineup, but whatever the reason was, it had a major influence on the overall result.

As already stated above this album emphasizes Free improvisation, which constitutes a major part of the music. However, the music is still very coherent and based on composed parts, which enables the listener to follow up the developments without getting lost within the havoc that is often projected by Improvised Music projects. Some basic riffs and electric guitar parts go back to the Fusion idiom, but everything here is more hinted than explicitly stated, which of course makes life interesting for the listener.

Overall this is another superb release by Light Coorporation, which is surely one of the most interesting, unconventional and sadly underrated ensembles active in Europe today. The album was released again on the prestigious British ReR label, which consistently supports the band. I wholeheartedly recommend to open-minded listeners to investigate this album, as well as the previous releases by Light Coorporation, as they all are still completely valid and lost nothing of their original charm. Well done again!

Adam Baruch


1. Invisible World
2. Tokyo Streets Symphony
3. Cocoon
4. Maestro X
5. Test of Personality
6. Le voyage au coeur de rêves
7. Hipotypoza

Recorded live in Krzysztof Komeda Studio Radio Merkury Pozńan, Poland
European improvisation scene EIS


Bass - Krzysztof Waśkiewicz
Drums - Miłosz Krauz
Guitar - Mariusz Sobański
Tenor Saxophone - Paweł Rogoża
Vibraphone - Mariusz Gregorowicz

https://www.youtube.com/watch?v=sebqdOvg4PM

INITIAL SEEDING. SEED 14:30-23:00.
POLECAM!!!

START WIECZOREM...

Komentarze są widoczne tylko dla osób zalogowanych!

Żaden z plików nie znajduje się na serwerze. Torrenty są własnością użytkowników. Administrator serwisu nie może ponieść konsekwencji za to co użytkownicy wstawiają, lub za to co czynią na stronie. Nie możesz używać tego serwisu do rozpowszechniania lub ściągania materiałów do których nie masz odpowiednich praw lub licencji. Użytkownicy odpowiedzialni są za przestrzeganie tych zasad.

Copyright © 2024 Best-Torrents.com